Fabian Claes Jansen

Fabian Claes Jansen

Fabian Claes Jansen is acteur, cineast, theatermaker, impact producer en directeur/bestuurder van Fabuch Social Cinema en studeerde in ’05 af aan de Acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Daarnaast volgde Fabian in 2019 een traject tot Impact Producer.

Fabian speelde bij gerenommeerde theatergezelschappen als Noord Nederlands Toneel, Theater Artemis, NTGent, ’t ArsenaalOrkater, Stage Entertainment, Peergroup, Toneelgroep Maastricht, Bos Theaterproducties, Toneelschuur Producties, De Koninklijke Vaderlandse Revue in meer dan 40 stukken op podia in New York, Wenen, Linz, Kopenhagen, Londen, Brussel, Gent, Rotterdam, Den Bosch en Amsterdam. En Fabian regisseerde voorstellingen voor o.a. Noord Nederlands Toneel, Theater Artemis, Onafhankelijk Toneel, Toneelgroep Stichting Jansen, Toneelschuur, NHL Stenden en Fabuch Social Cinema.

Naast theater was die te zien in verschillende grote rollen in films en series als Mannenharten, Missie Aarde, Symbiose, Vreemd Bloed, Nena, Voor elkaar gemaakt, De Hoorzitting en werkte met regisseurs als Peter Greenaway, Saskia Diesing, Mijke de Jong en Mark de Cloe. Op TV was hij onder meer te zien als vaste acteur bij het programma De Vloer Op (HUMAN).

In 2018 startte Fabian Fabuch Social Cinema. Fabuch produceert  projecten welke urgente verhalen tonen over én vanuit (de rand van) de samenleving. Fabian gelooft in sociaal en inclusief ondernemen en probeert door de actieve en creërende deelname van kwetsbare  mensen aan zijn films, hen uit hun sociaal isolement te halen, een doel te geven en de maatschappelijke en culturele participatie in onze samenleving weer opgang te brengen en te stimuleren.

Fabian regisseerde, schreef en produceerde bij Fabuch Social Cinema de prijswinnende kortfilms Ella, Lady, Maalkop en ADA  en Allemaal Vogels, een experimentele improvisatiefilm. In 2020 speelde en regisseerde hij voor Fabuch de 168 uur en 100 uur durende online videovoorstellingen Els – Eenzaamheid in Quarantainetijd en Els – De Tweede Golf. In 2022 ging de monoloog Gemma – Een zoektocht naar genderidentiteit van start in Friesland. Deze werd met veel lof door de Friese pers en publiek onthaalt. In 2023 zal Fabian, samen met componiste/artiest LAVALU, op tournee door Nederland gaan met deze prachtige monoloog. Ook komt dit voorjaar Fabuch’s nieuwe film Vanmiddag zal het regenen, over mantelzorg en dementie uit.

Fabian werkt als freelance adviseur Impact, Innovatie en Inclusie voor o.a. LUX Nijmegen en DDG.

Fabian is (gast)docent aan verschillende toneelopleidingen, daarnaast is die lid van ActeursBelangen vereniging ACT, de Dutch Directors Guild en Atelier Néerlandais in Parijs, Frankrijk.

 

Pers

Over Fabian zelf:

‘Jansen brengt parels van ontroerend puur geacteerde vertelkunst.’ – AD

‘Fabian is een markante verschijning, fysiek, mentaal, op de vloer en als maker.’ – PZC

‘Jansen: een autonoom kunstwerk’. – Volkskrant.

Over onze voorstelling Gemma:

‘Fabian Claes Jansen weet iedereen in de zaal vanaf de eerste tellen van zijn monoloog bij de spreekwoordelijke lurven te pakken… Door zijn subtiele intonatie, mimiek en fysiek maakt hij (Fabian Claes Jansen, red.) deze worsteling inzichtelijk.’
Leeuwarder Courant
★★★★★

‘Geen barricadestuk om op te eisen dat je anders bent, maar een zéér ingetogen en tegelijkertijd schurend verhaal… De dubbele identiteit en vooral die gevoels- en identiteitsstrijd die hij voert, komt binnen. Dat merk je aan het publiek dat ademloos zit te luisteren zonder dat een valse emotie de overhand krijgt.’
Friesch Dagblad

 

Over onze marathon performance ELS:

Els blijkt een wonderlijk en dapper experiment. … Het is op een vreemde manier verslavend om af en toe even bij haar binnen te vallen om te zien hoe het inmiddels met haar gaat. Want je gaat vanzelf een beetje van Els houden.’
De Telegraaf

De voorstelling Els … een bijzondere mix van reality TV, een soapserie, performance en (community)theater. Corona- en RIVM-proof.’
Dagblad van het Noorden

Wat Jansen en zijn crew hebben neergezet is dapper, echt iets nieuws en ook nog eens bedacht en geproduceerd in tijden dat haast niets vanzelf gaat of vanzelfsprekend is.’
Leeuwarder Courant

 Hij (Fabian Jansen, red) laat zien hoe burgerlijk vooroordelen over burgerlijkheid zijn, hoe groot de revoluties die zich kunnen voltrekken in kleine binnenlevens. In een week tijd is Els getransformeerd, net als iedereen die haar (obsessief) heeft gevolgd.’
De Groene Amsterdammer

 

Over zijn voorstelling Maalkop:

‘Er zijn van die momenten dat je, als theaterbezoeker, opeens beseft dat je iets bijzonders meemaakt. Fabian Jansen neemt je mee in de ziel van een jonge boer die er geen gat meer in ziet.’
Dagblad van het Noorden
★★★★★

‘Een juweel van een voorstelling.’
Leeuwarder Courant
★★★★★

‘Waardevol als theater zo relevant kan zijn om woorden aan diepe emoties te geven.’
Eindhovens Dagblad
★★★★★

… over Fabian

‘Fabian is een autonoom denker en maker, die op spannende en interessante wijze kijkt naar artistieke en maatschappelijke vraagstukken. Echt vanuit het hart van de vraag en artistieke kwaliteit als leidend beginsel. In hem tref je altijd een uitdagend gesprekspartner die de ruimte bevraagt, weet te verruimen.’

Paulien Dankers – Interimmanager programma & organisatie Arthouse LUX – Nijmegen.

‘Fabian heeft een zeer kenmerkende keuze van onderwerpen en een heldere, rustige stijl die hem onderscheidt van de menigte. Hij raakt aan politiek en cultureel gevoelige onderwerpen met een humanistisch perspectief, zonder ooit belerend te zijn naar het publiek. Zijn visuele stijl is precies, gedetailleerd en verfrissend.’

Joris van Wijk – Executive Producer van o.a. Lady, Tonio, De Storm en Knielen op een bed violen.

‘Fabian’s kracht zit in een unieke combinatie van vrijheid en sturing: hij weet precies wat hij wil, maar laat daarnaast medewerkers en acteurs los om er zo voor te zorgen dat bij elke samenwerking crew en cast tot een maximale prestatie komen.’

Mick van Rossum – Hoofd Cinematografie aan de Nederlandse Filmacademie  en Cinematograaf bij o.a. Ella, Overspel, Mannenharten, De Prins en het meisje.

‘Het werken met Fabian was inspirerend en leerzaam. Hij gaat uiterst zorgzaam met de thematiek en zijn acteurs om. Hij is een heldere regisseur met een duidelijke visie en geeft veel vertrouwen en opbouwende feedback. Zijn ambities en visie geven veel positieve energie.’

Birgit Welink – Actrice o.a. te zien als Ada in ADA en in de ZDF serie – Der Amsterdam Krimi (Amsterdam Undercover)

‘Fabian’s inventiviteit, creativiteit en eindeloze energie om te creëren viel mij direct op. Hij is een groot inspirator voor mij. Hij is een ware verteller met een sterk inbeeldingsvermogen en originele fantasie.’

Anne van Dongen – First AD bij o.a. ADA, Laila M., Uilenbal, Niemand in de stad, Weg van jou.

‘Fabian neemt kinderen serieus. Ondanks een zwaar thema (suïcide) zat zijn jonge publiek ademloos te kijken. Ze worden niet als kind aangesproken, maar als menselijk wezen. Dat is te prijzen.’

Yolande Bertsch – Toneeldocent, Actrice en Regisseur bij o.a. Toneelacademie Maastricht, AHK, Werkteater.